راه های مقابله با افسردگي دوران بيکاري | پایگاه خبری آتیه کار

راه های مقابله با افسردگي دوران بيکاري

راه های مقابله با افسردگي دوران بيکاري

افزايش بيکاري ميزان افسردگي در جامعه را افزايش مي دهد، چون يکي از عواملي که باعث افزايش سطح عزت نفس و موفقيت در زندگي مي شود، کار کردن است.

براي بسياري از ما اين واقعيت پيش آمده است که زمان زيادي را به دنبال کار مي گشتيم و در اين مدت دچار افسردگي هم شده ايم. خيلي ها ممکن است بر اثر بي کاري، غمگين و مضطرب شوند و احساس بي حوصلي و بي فايده بودن کنند. افزايش بي کاري ميزان افسردگي در جامعه را افزايش مي دهد، چون يي از عواملي که باعث افزايش سطح عزت نفس و موفقيت در زندگي مي شود، کار کردن است.

درواقع با واگذار شدن يک مسئوليت شغلي و کسب درآمد، ميزان آگاهي فردي و کسب استقلال از اطرافيان، فرد احساس آرامش بيشتري مي کند. افراد زيادي در مدت بي کاري خود احساس هاي ناخوشايندي را تجربه مي کنند. افسردگي ناشي از بي کاري، نامي است که کارشناسان براي توصيف حال چنين افرادي به کار مي برند.

بي کاري چه ربطي به افسردگي دارد؟

افرادي که پس از مدتي کار کردن، به دلايل مختلف بي کار مي شوند، علاوه بر مشکلاتي که براي پيدا کردن شغل تازه پيدا مي کنند، با افسردگي ناشي از احساس بي کاري نيز مواجه مي شوند. اين افراد فکر مي کنند حالا که نمي توانند درآمدي داشته باشند و از نظر اقتصادي با مشکل مواجه هستند، پس فرد مفيدي نيستند و مدام خودشان را سرزنش مي کنند و احساس ناراحتي و نااميدي مي کنند.

در اين بين زنان خانه دار به شدت در معرض ابتلا به افسردگي ناشي از بي کاري قرار دارند. آن ها به دلايل زيادي از جمله احساس تنهايي، ناامني اقتصادي و نداشتن برنامه ريزي براي گذراندن اوقات خود، مستعد افسردگي هستند.

علامت هاي افسردگي بي کاري

اولين علامتي که بعد از بي کاري يک فرد رخ مي دهد، افسردگي است. فرد ديگر نسبت به آينده احساس خوبي ندارد و حس عدم امنيت دارد. به خصوص اگر اين فرد بي کار، همسر و فرزنداني هم داشته باشد. اين امر سبب ايجاد دلخوري، خودخوري، احساس ناراحتي و اندوه در بعضي افراد سبب ايجاد عصبانيت و پرخاشگري نسبت به اعضاي خانواده مي شود. مشکلاتي که اين افراد تجربه مي کنند را مي توان در چهار دسته علائم جسمي، رواني، هيجاني و رفتاري تقسيم بندي کرد.

علائم جسمي: اين علائم معمولا عبارت اند از بي خوابي و بي اشتهايي؛ زيرا فرد در حال فکر کردن مدام به مسايل ناراحت کننده در مورد بي کاري اش است و در نتيجه نمي تواند بخوابد و همين امر سيستم خواب و بيداري او را بر هم مي زند و در نهايت دچار بي اشتهايي شديد مي شود. تپش قلب و نگراني و مشکل تنفسي، بيقراري و درد قفسه سينه، علائم ديگري هستند که فرد از خود نشان مي دهد.

علائم رواني: احساس گناه و غم فراوان، احساس بي ارزشي و افکار نگران کننده مداوم نسبت به آينده در اغلب اين افراد به وجود مي آيد.

علائم هيجاني: اضطراب علامت هيجاني مهمي در اين دسته از افراد است. اين اضطراب ناشي از احساس امنيت نداشتن نسبت به آينده است.

علائم رفتاري: انزواي اجتماعي، پرخاشگري و عصبانيت هاي شديد در بيشتر اين افراد ديده مي شود.

حالا که دانستيد بي کاري افسردگي مي آورد، اگر بي کاريد و افسرده اين نکات را رعايت کنيد:

۱- به خود و توانمندي هايتان ايمان داشته باشيد

اگر جامعه توان استفاده از نيروي کار شما را ندارد، نشانه ضعف و ناتواني شما نيست. فراموش نکنيد گاهي تغييرات شغلي يک فرصت به حساب مي آيند و در فاصله بين از دست دادن شغل قبلي و پيدا کردن يک شغل جديد، مي توانيد به يادگيري مهارت هاي تازه بپردازيد.

۲- شغل افسانه اي را کنار بگذاريد

اغلب افراد تصور روياگونه اي از آينده شغلي خود دارند، اما نمي توان از ابتدا به شغل دلخواه رسيد. تا حد امکان انتظارات خود را تعديل کنيد و بدانيد براي رسيدن به هدف، بايد از پله اول شروع کرد و با تلاش و به مرور پيشرفت کرد.

۳- با دوستان خود در ارتباط باشيد

از ديگران بخواهيد که در يافتن شغل به شما کمک کنند. براي کمک با دوستان خود تماس بگيريد. ايجاد شبکه ارتباطي با ديگران مي تواند از لحاظ عاطفي براي شما سودمند باشد.

۴- مسئله بي کاري را به حالت عادي در بياوريد

شما تنها فرد بي کار در اين دنيا نيستيد. اگر بپذيريد که بي کاري مسئله اي موقتي است و با تلاش و تکيه بر توانايي هاي تان مي توانيد اين دوره سخت را بگذرانيد، مسئله به حالت عادي بر مي گردد.

۵- برنامه ريزي داشته باشيد

اگر شما کار قبلي خود را از دست داده ايد، به اين معني نيست که ديگر نتوانيد به دنبال شغل ديگري باشد. برنامه ريزي کنيد که در روزهاي آتي بايد به چه مکان هايي براي يافتن شغل سر بزنيد و با چه کساني قرار ملاقات بگذاريد. هر اقدامي هر چند کوچک در اين زمينه باعث مي شود نسبت به ادامه مسير انگيزه پيدا کنيد.

۶- خود را شکست خورده ندانيد

اين که هر روز و دائم از خودتان انتقاد کنيد، به بدتر شدن وضعيت دامن مي زند با اين فکر که خود را شکست خورده مي دانيد، چالش کنيد و به توانمندي هاي خود برگرديد.

۷- دائم به گذشته فکر نکنيد

اين وضع که مدام فکر کنيد که چرا اين اتفاق براي من افتاد هيچ دردي را دوا نمي کند. اگر اين افکار به ذهن شما مي آيد به خودتان بگوييد، آيا با اين افکار به جايي مي رسم؟ يا مشکلي از من حل مي شود؟

۲۶

اگر در خانواده تان بي کار داريد…

سعي کنيد احساس رنجي که فرد بي کار تحمل مي کند را بپذيريد و راهکاري براي مقابله با آن پيدا کنيد. شايد مهم ترين کاري که شما مي توانيد براي اين افراد انجام دهيد، آن است که آن ها را از انزواي اجتماعي دربياوريد و دست از سرزنش کردن برداريد.

۱- درباره اتفاق پيش آمده صحبت کنيد

خيلي از افراد بي کار احساس شرم مي کنند و فکر مي کنند ديگران آن ها را طرد کرده اند و به آن ها توجهي ندارند. مهم است که يک دوست يا يکي از اعضاي خانواده، فضايي را براي صحبت کردن با اين فرد در نظر بگيرد و با او همدلي کند.

۲- به جمع خانوادگي دعوتش کنيد

خيلي افراد چون احساس شرم و ناراحتي از مسئله بي کاري خود مي کنند، فکر مي کنند بايد خود را از ديد ديگران پنهان کنند و خود را منزوي کنند. خيلي مهم است که اعضاي خانواده مانند سابق اين افراد را در جمع خانواده بپذيرند و مانند سابق با آن ها رفتار کنند.

۳- سرزنش نکنيد

اين که شما فرد بي کار خانواده را سرزنش کنيد و خطاهاي گذشته او را به يادش بياوريد، راه حل درستي نيست. برچسب زدن نيز يکي ديگر از کارهايي است که افراد خانواده در اين مواقع انجام مي دهند. حتي اگر حق با شماست، سرزنش کردن و برچسب زدن قدمي از پيش نمي برد.

۴- او را تشويق کنيد

تبديل سرزنش و برچسب گذاري به تشويق فردي بي کار براي هر قدمي که به دنبال شغل مي گردد، فرصت مناسبي است تا اين فرد بداند که شما هميشه همراه او هستيد و او را تنها نمي گذاريد./خبرگزاری آریا

مطالب مرتبط:

My title
تمامی حقوق مطالب وب سایت اختصاصی پایگاه خبری آتیه کار می باشد.

طراح سایت: سایت ستاپ Sitesetup