ماجرای صورتجلسه جنجالی تامین اجتماعی چه بود؟ | پایگاه خبری آتیه کار

ماجرای صورتجلسه جنجالی تامین اجتماعی چه بود؟

ماجرای صورتجلسه جنجالی تامین اجتماعی چه بود؟

روز گذشته متن صورتجلسه شورای معاونین سازمان تامین‌اجتماعی با عنوان «اقدام توهین‌آمیز سازمان تامین‌اجتماعی برای اخذ رای اعتماد ربیعی در مجلس» در فضای مجازی منتشر و چند رسانه آن را سندی برای «خرید رای نمایندگان برای ابقاء در وزارت کار» توصیف کردند.

فارغ از همه موارد حاشیه ای که در این مطلب عنوان شده بود باید در مورد مفاد صورتجلسه مورد اشاره چند نکته ضروری را یاد آوری کرد.

۱- همانطور که در صدر این صورتجلسه اشاره شده، موضوع اصلی بحث در جلسه شورای معاونین سازمان تامین‌اجتماعی، ارائه گزارشی از نتایج بررسی‌های مرکز  پژوهش‌های مجلس درباره بحران صندوق‌های بازنشستگی و راه‌حل ارائه شده از سوی برخی از کارشناسان در مورد تغییر ساختاری نظام بیمه‌های اجتماعی (از DB بهDC) و تبعات نگران‌کننده آن برای سازمان تامین‌اجتماعی بوده است. در این جلسه، پس از بررسی این موضوع، مناسب‌ترین راه برای عبور از این چالش، اطلاع‌رسانی دقیق به تصمیم‌گیران و ازجمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش دقیق از نحوه عملکرد سازمان، وضعیت فعلی آن و تدوین و پیشنهاد یک مدل مشخص در این زمینه، تعیین شده و در ادامه راه‌هایی برای توسعه تعامل با نمایندگان محترم مجلس پیشنهاد شده است.

 

۲- به موجب بند ۴ صورتجلسه، با توجه به گزارش مدیرعامل سازمان در مورد چالش‌های پیش‌روی این سازمان، قرار شده تلاش برای تحکیم جایگاه سازمان و تامین منافع آن از طریق وزارتخانه متبوع در دستور کار قرار گیرد و به هیمن سبب مقرر شده کمیته‌ای به این منظور و برای تلاش برای «اخذ رای اعتماد حداکثری از نمایندگان مجلس برای وزیر معرفی‌شده» تشکیل شود. نکته بسیار حائز اهمیت در این میان آن است که وظیفه این کمیته، تلاش برای اخذ رای اعتماد حداکثری برای وزیر معرفی‌شده، عنوان شده است و نه برای شخص ربیعی و علت هم آن است که همانطور که همگان اطلاع دارند در سنوات گذشته، سازمان تامین‌اجتماعی از محل برخی قوانین و مقررات غیرکارشناسی تحمیل شده به این سازمان، آسیب‌های زیادی دیده است و یک وزیر با رای اعتماد بالا می‌تواند با پشتوانه رای نمایندگان، به این سازمان برای پیشگیری از تصویب قوانین و مقررات مشابه، کمک شایان توجهی کند.

 

۳- در ادامه صورتجلسه هم روش‌های اجرایی پیشنهادی برای توسعه تعامل با نمایندگان محترم مجلس و ارائه گزارش درباره چالش‌های حوزه بیمه اجتماعی و تلاش برای جلب رای اعتماد حداکثری برای وزیر پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته و ازجمله ارائه تسهیلات به بیمه‌شدگان معرفی شده از سوی دفاتر نمایندگان یا ارائه خدمات بیمه‌ای (مانند بیمه کارگران ساختمانی) برای افراد معرفی شده از سوی نمایندگان به عنوان پیشنهادهایی در این زمینه مورد بحث قرار گرفته است. نکته ای که در این زمینه از سوی دوستان این سایت مورد غفلت قرارگرفته، این است که در این میان هیچ کار غیرقانونی انجام یا توصیه نشده است چراکه هم بیمه کارگران ساختمانی و هم ارائه تسهیلات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در زمره وظایف و ماموریت‌های قانونی سازمان تامین‌اجتماعی است و با توجه به اینکه نمایندگان محترم مجلس شورای  اسلامی، مرجع مراجعه و درخواست‌های مختلف مردم هستند، روال ارائه تسهیلات به افراد معرفی‌شده از سوی نمایندگان – البته د رچارچوب ضوابط و مقررات قانونی مورد عمل – نه اقدامی موردی و به‌زعم دوستان این سایت برای «کسب رای برای دکتر ربیعی»  بلکه رویه‌ای همیشگی در سازمان تامین‌اجتماعی و سایر سازمان‌های خدمت‌رسان به مردم بوده  و هست.

منبع پارس نیوز

کدخبرنگاری۱۸۰۱

تامین+اجتماعی

مطالب مرتبط:

My title
تمامی حقوق مطالب وب سایت اختصاصی پایگاه خبری آتیه کار می باشد.

طراح سایت: سایت ستاپ Sitesetup