همایش اقلیت ها در اندیشه امام حسین علیه السلام، سخنران دکتر محمود صادقی | پایگاه خبری آتیه کار

همایش اقلیت ها در اندیشه امام حسین علیه السلام، سخنران دکتر محمود صادقی

همایش اقلیت ها در اندیشه امام حسین علیه السلام، سخنران دکتر محمود صادقی

همایش اقلیت ها در اندیشه امام حسین علیه السلام به همت حزب ندای ایرانیان در شب اربعین حسینی مصادف با ۱۸ صفر ۱۴۳۹ هجری قمری و ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۸ با حضور جمعی از دانشجویان و فرهیختگان در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار گردید.

اهم موضوعات مطرح شده در این همایش و سخنان دکتر محمودصادقی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی را ذیل این مطلب به سمع و نظر فرهیختگان گرامی می رسانیم .

بسم الله الرحمن الرحیم
اقلیت ها درانقلاب مشارکت داشتند یعنی مثل همه مردم در نهضت ضد استبدادی مردم ایران همراه بودند .این افراد هم مبارزه کردند . خیلی از افراد اقلیت زندان رفتند باامام هم به گونه ای بیعت کردند.بعد هم مصاحبه ها و پیام های مختلفی از رهبر انقلاب داشتیم که این افراد از حقوق انسانی برخوردارباشند . قانون اساسی که تصویب شد ما می بینیم در قانون اساسی اصولی را مشاهده میکنیم و این قانون اساسی به تصویب رسید .

در قانون اساسی یک اصولی داریم که کلی است عام هستند و شامل همه می شود

مثل اصل بیست و دوم (۲۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
حیثیت، جان،مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند در اینجا می گوید اشخاص نمی گوید مسلمان یا غیر مسلمان زرتشی مسیحی یا یهودی ،بلکه عام است

یا اصل بیست و هشتم (۲۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
هر کس حق داردشغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید… در اینجا آمده است هرکس ، یعنی دولت جمهوری اسلامی مکلف است اشتغال زایی کند برای نیاز جامعه وشرایط را برای همه افراد جامعه ایجاد کند تبعیض در رسیدن به موقعیت شغلی ممنوع است

اصل بیست و نهم (۲۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
برخورداری ازتأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی،درراه ‏ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.برخورداری تامین اجتماعی از نظر بیکاری و … حقی است همگانی در این اصل نیز هنگامی که کلمه همگانی به کار رفته است یعنی تفاوتی بین مسلمان و غیرمسلمان نمیگذارد این حق شهروندی است و همه صرف نظر از جنس و نژاد و مذهب شامل همه افراد میشود.

اصل سی و یکم (۳۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

اصل سی و چهارم (۳۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‏های صالح رجوع نماید. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه‏ها را در دسترس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد

اصل سی و پنجم (۳۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
در همه دادگاه‏ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

IMG_2664

اصل سی و هفتم (۳۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

اصل سی و هشتم (۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود. اگر زندانی در زندان وادار به اقرار شود این قانونی نیست . یا در رسانه ملی از زندانی مصاحبه بگیرند و تصویر او را رسانه ای کنند این موارد از نظر حقوقی اعتبار ندارد قانونگذار می گوید متخلف باید مجازات شود. حتی کسی که دستگیر شده نباید هتک حرمت و حیثیت بشود . اصولی که در فصل سوم قانون اساسی ، این اصول همه عام هستند و برای یک شهروند ایرانی است و برای عموم وضع شده است . این اصول برای شهروند ایرانی است صرفنظر از جنسیت ، مذهب ، برای عموم وضع شده است . اما بعضی اصول به طور خاص مربوط هستند به اقلیت های مذهبی

از نظر قانون اساسی ما دو نوع اقلیت داریم
۱- اقلیت های رسمی و اقلیت شناخته شده مثل زرتشت ، مسیحی ، کلیمی و ….
۲- اقلیتی که رسمی نیستند اقلیت شناخته شده

و رسمی پیرو دین آسمانی هستندغیراز مسلمانان مثل زرتشتیان ، مسیحی ، کلیمی و … اقلیت هایی که خارج از این دسته قرار می گیرند و شناخته شده نیستند همه کسانی هستند که به ادیان دیگر متدین هستند و یا دینی ندارند اقلیتی که رسمی نیستند .

در مورد اقلیت های شناخته شده حقوق خاصی قانون گذار وضع کرده از جمله حق نمایندگی مجلس ؛ این افراد دارای حقوق خاصی هستند قانون گذار برای این افراد وضع کرده است

اصل شصت و چهارم (۶۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه ‏پرسی سال یکهزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود. زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نمایند و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌کنند. محدوده حوزه‏ های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می‌کند.

• اصل سابق‏‏‏‏: عده نمایندگان مجلس شورای ملی دویست و هفتاد نفر است و پس از هر ده سال در صورت زیاد شدن جمعیت شکور در هر حوزه انتخابی به نسبت هر یکصد و پنجاه هزار نفر یک نماینده اضافه می‌شود. زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نمانده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نمایند و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌کنند و در صورت افزایش جمعیت هر یک از اقلیت‏ها پس از هر ده سال به ازای هر یکصد و پنجاه هزار نفر اضافی یک نماینده اضافی خواهند داشت مقررات مربوط به انتخابات را قانون معین می‌کند.

• وقتی تعداد نمایندگان را می گویدکه هفتاد نفر هستند در پاراگراف آخر می گوید زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان و عاشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند .

• پس ما مجموعا چهار نماینده اقلیت دینی در مجلس داریم اقلیت مذهبی که اهل تسنن هستند آنها نیز حسابی تعیین نشده آنها می توانند هر تعداد که رای بیاورند در مجلس حضور پیدا کنند نکته جالب اینست که در اصل ۶۷ نمایندگان باید مراسم تحلیف انجام بدهند یعنی به قرآن سوگند یاد کنند . در ضمن آن می گوید نمایندگان اقلیت دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود سوگند یاد خواهند کرد این نشان می دهد که اقلیت دینی را به رسمیت می شناسند و به جای قرآن گفته شده به کتاب مقدس خودشان سوگند یاد می کنند یکی از دلایلی که اسلام پیشرفت کرد این اصل بود که ادیان دیگران را محروم نمی کرد از پایبندی به دین خودشان و فتوحات به سرعت پیشروی می کرد . نوع برخود با اقلیت های دینی عامل رشد اسلام شده است . علاوه بر این با موازین فقهی و اسلامی ، یکی از دلایلی که اسلام پیشرفت کرد و فتوحات کرد . این اصل اسلامی بود که ادیان دیگر را محروم نمی کرد به پایبندی دین خودشان کلیساها را خراب نمی کردند و در فتوحات به همین دلیل به سرعت پیشرفت میکردند . یکی از دلایل فتوحات مسلمانان نوع برخوردشان با اقلیت های دینی بود در قانون اساسی هم برای اهل تسنن و هم برای این سه دین رسمی شناخته شده این حق را قائل شده . نظام تعارض داخلی قوانین . شناخته شده در احوال شخصی طلاق ، وصیت ، ازدواج ، ارث و … اینها تابع دین خودشان هستند یعنی مقررات عام کشور نسبت به آنها اجرا نمی شود . مقررات خاص شامل آنها می شود حتی اگر در دادگاه به قاضی مسلمان مراجعه کنند قاضی باید مطابق با احکام مذهبی خود این افراد حکم صادر کند. این را شناخته در اصول ۱۲ و ۱۳ قانون اساسی اصلی که من می خواهم بر آن تاکید کنم اصل ۱۴ قانون اساسی است که خیلی مغفول و متروک واقع شده و تاثیر نابجایی ازاین اصل می شود.این اصل ۱۴همان آیه شریفه که من به آن اشاره کردم عینا می آورد

IMG_2661

اصل چهاردهم (۱۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
به حکم آیه شریفه «لا ینهاکم الله عن الدین لم یقاتلوکم فی الدین و لم‏ یخرجوکم‏ من دیارکم‏ ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان‏ الله یحب المقسطین» دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند. این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که برضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطیه و اقدام نکنند. اینجا گفته شده است غیر مسلمانان یعنی ایرانیان زرتشتی ، کلیمی ، مسیحی ، اقلیت های دینی شناخته شده که در حدود قانون در مراسم دینی خود آزاد هستند و در احوال شخصیه و آیین دینی بر طبق آیین خود عمل می کنند این خاص سه مذهب است . این اصل می گوید افراد غیر مسلمان این عام تر از سه مذهب است یعنی همه ایرانیان حتی کسانی که به این سه دین نیز گرایش ندارند و غیر مسلمان هستند ، همگی را شامل می شود . ممکنه فرد بت پرست باشد ، ممکنه فرد مارکسیم باشد . ممکنه فرد بهایی باشه این ادیان مختلف غیر مسلمان محسوب می شود . در این اصل می گوید که دولت و مسلمانان موظفند با این افراد با اخلاق حسنه و قسط و حقوق انسانی آنها را رعایت کنند . حقوق انسانی همان حقوق بشر است . البته در خط آخر به این نکته اشاره می کند این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی توطئه و اقدام نکنند . در اینجا نمی گوید توطئه ، خیلی جالبه می گوید توطئه و اقدام یعنی به صرف اینکه فکر کنیم اینها داشتند توطئه می کردند ، برنامه ریزی می کردند این هم درست نیست فقط باید جرمشان ثابت شده باشد . برخی می گویند بهاییان اساسا مذهبشان را استعمار ساخته اند وجودشان توطئه است . این به نظر من برخلاف اصل ۱۴ است باید موردی تشخیص داد که آیا این فرد توطئه و اقدام کرده یا عمل نکرده است. و اینکه بگوییم تعلق خاطر به دینی دارند بدون اینکه توطئه و اقدام بر علیه نظام نکرده باشند این فرد را از حقوق انسانی اش محروم کنیم برخلاف قانون اساسی است .

در خصوص انتخاباتی که اقلیت ها حق حضور در آن را دارند ما دو انتخابات داریم
یکی مجلس شورای اسلامی
دیگری انتخابات شورای شهر است

در این دو انتخابات، اقلیت ها هم حق انتخاب کردن دارند و هم حق انتخاب شدن در مورد مجلس شورای اسلامی به موجب ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که از شرایط کاندیداها اینست که به اسلام التزام داشته باشند . یک تبصره ذیل این ماده وجود دارد که می گوید داوطلبان به نمایندگی اقلیت های دینی از التزام عملی بند یک مستثنی و باید در دین خود ثابت عقیده باشد. مسیحی ثابت العقیده باشد در این قانون تکرار شده است در این اتفاقات اخیر که مورد بحث قرار گرفته است . طبق قانون تشکیلات وظایف و انتخابات مجلس شورای اسلامی ؛

ماده ۲۶ این قانون شرایط انتخاب شوندگان را بیان می کند .

الف . تابعیت جمهوری اسلامی ایران
ب . حداقل ۲۵ سال تمام سن آنها
ج . در محل حداقل یک سال سکونت داشته باشند
د . الزام و التزام به اسلام و ولایت متلقه فقیه
و . ابراز وفاداری به قانون اساسی
ی . دارا بودن سواد خواندن و نوشتن به اندازه کافی
بعد تبصره ای داریم.

تبصره ۱ می گوید اقلیت های دینی شناخته شده در#قانون_اساسی به جای التزام به دستورات اسلام باید به اصول دین خود التزام و تابع دستورات دین خود باشند

در قانون شوراها نصاب تعیین نشده بر خلاف قانون مجلس در اینجا نصابی تعیین نشده است . فقط گفته این افراد از نظر اعتقادی باید به دین خودشان اعتقاد داشته باشند. حالا اتفاقی که افتاده است در شهر یزد دوره قبل هم این اتفاق افتاده ، یک زرتشتی به نام سپنتا نیکنام مردم او را انتخاب کرده اند اما در دیوان عدالت شکایتی شده و دیوان رای داده به ابطال انتخابات . درواقع باید قاضی به استناد مقررات موضوعه رای صادر نماید .

اول اینکه آیا در صلاحیت دیوان عدالت اداری هست ؟ به نظر من نیست ، چون در این قانون رسیدگی به این گونه اختلافات در صلاحیت هیات های نظارت قرار داده اند، حالا با یک توجیهی گفته اند دیوان عدالت باید به این موضوع رسیدگی کند .

ثانیا اگر رسیدگی می کند باید به قوانین مدون مراجعه کند . در قوانین مدونه ؛ ما نداریم که یک زرتشتی نمی تواند توسط مردم مسلمانان انتخاب نشود این قاضی استناد کرده به نظریه فقهای شورای نگهبان ، این باز نظر کل شورای نگهبان نیست چون طبق قانون در امور شرعی فقط فقها می توانند نظر بدهند . به استناد این ، حکم را ابطال کرده است .

نکته قابل توجه اینست که ما اساسا مکلف به قانون هستیم . قانون روابط اجتماعی و حقوقی را تنظیم می کند .

IMG_2691

اصل چهارم (۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهاء شورای نگهبان است. آنچه که بر خلاف قانون باشد اعتبار ندارد فقها محترم شورای نگهبان می گویند ما مطابق اصل ۴ قانون اساسی ناظر هستیم به شرعی بودن مقررات و همه مقررات باید بر طبق موازین اسلامی باشد حق داریم قانونی که وضع شده باطل کنیم جالبه این قانون در سال ۷۵ یعنی بیش از ۲۰ سال پیش تصویب شده و شورای نگهبان آن را تایید کرده است و بیست سال است اجرا می شود حالا بعد از انتخابات اعلام کرده اند یک تغییراتی ما اعمال کرده ایم کاش قبل از انتخابات این را مطرح می کردند . به هر حال در این انتخابات هم گفته شده و معتقدند ما باید ایشان را از این حق شهروندی محروم بکنیم و در جایی که اکثریت غیر مسلمان هستند مثلا در یک روستایی که اکثرا زرتشی هستند شورای آن روستا یا استان می تواند اعضایش زرتشتی باشد.

این رفتار با کمال احترامی که به فقهای محترم شورای نگهبان ما باید داشته باشیم به دلیل جایگاه ویژه ای که دارند . در نظام حقوقی ما ؛ اما به نظر ما برخلاف موازین عام حقوقی است برخلاف اسناد بین المللی است . که موجب معاهداتی که داشته ایم با آنها پیمان بستیم و مطابق با اصول بین الملل باید به آن وفادار باشیم . این تبعیض و عدم تبعیض خلاف قانون اساسی است . چون در قانون اساسی چنین شرطی در قانون شوراها نگذاشته است . و خلاف قانون عادی است . اگرهم بنا است چنین اتفاقی بیفتد نهایت میتوانند اعلام کنند برگردانند مجلس تا مجلس اصلاح کند . شورای نگهبان نسبت به قوانینی که تصویب می کند بیست روز فرصت دارد اظهار نظر بکند و اگر می بیند خلاف شرع اتفاق افتاده است اعلام کند بگوید و برگرداند به مجلس تا در مجلس بررسی شود . تا زمانی که این قانون قانون است قانون لازم الاجراست . به هرحال خوشبختانه بعد از نقل هایی که صورت گرفت اونطور که من مطلع هستم داره یک اتفاقات خوبی می افتد بناست که تجدید نظری شود گویا قراراست از طریق قوه قضاییه اجرای این رای به تعویق بیفتد تا راه حلی برای این مساله پیدا شود .

به هر حال شب اربعین است باید از #امام_حسین علیه السلام می گفتیم اما این ها ارزشهای است که به نظر من امام حسین علیه السلام خونش را برای آن ارزشها ریخت وخونشان را هدیه کرد .

امام فرمودند که من برای قدرت طلبی خروج و قیام نکردم من برای اصلاح امور درامت جدم قیام کردم . این گفتمان امام حسین گفتمان حق در مقابل باطل است . ما باید برای اجرای حق قیام کنیم ولو در برابر حکومتی که خودش را خلیفه رسول الله معرفی می کند . مسلمانان در برابر قانون شکنی ها نباید سکوت بکنند . امر به معروف و نهی از منکر بکنند و اگر ایمانشان به اندازه امام حسین علیه السلام بود همه جان و مال و فرزندان و خانواده را در این راه نثار کنند و این کار را کرد که ماندنی شد . و الگوی برای شیعیان جهان و اسوه برای بسیاری از آزادگان جهان امام حسین علیه السلام است .

ماهاتماگاندی رهبرهند گفت یکی از الگوهای من امام حسین علیه السلام بود و بسیاری از نویسندگانی که از اعتبار جهانی برخوردارند این نکته را اذعان کرده اند . جالبه در همین راه پیمایی اربعین بعضی اقلیت های مذهبی درعراق وکربلا به صورت حضوری، حضورپیدا می کنند وادای احترام می کنند.ان شاالله درپرتوالطاف امام حسین علیه السلام حسینی شویم ومردمی باشیم که پای حق بایستیم.امیدوارم همانطورکه امسال ۲ میلیون زائر در اربعین حسینی به کربلا و زیارت امام حسین مشرف شدند . اگر این دو میلیون نفر پس از بازگشت از زیارت امام حسین علیه السلام در دریای معرفت شستشو شوند و دیگر ستمگری نکنند کار فرهنگی بسیار بزرگی انجام داده ایم .

گردآورنده اکرم محمدزاده

مطالب مرتبط:

My title
تمامی حقوق مطالب وب سایت اختصاصی پایگاه خبری آتیه کار می باشد.

طراح سایت: سایت ستاپ Sitesetup