پایگاه خبری آتیه کار » بى رمقى ( بی حالی ) و راه غلبه بر آن

پایگاه خبری آتیه کار

اخبار کار اشتغال استخدام و فرهنگ کار

شاد و سرحال بمانید

بى رمقى ( بی حالی ) و راه غلبه بر آن

بى رمقى ( بی حالی ) و راه غلبه بر آن

بی رمقی چیست؟
بی رمقی حالتی مزمن از بی حالی و انرژی پایین است و معمولاً با ناتوانی در تکمیل وظایف معمول همراه است. افرادی که دارای “بی رمقی ” هستند ممکن است به طور مداوم خواب آلود و یا بی حال به نظر برسند. و ممکن است اینگونه به نظر برسد که هیچ علاقه ای به سرگرمی ها، فعالیت، کار و زندگی اجتماعی شان ندارند.

چه عواملی باعث بی رمقی می شوند؟
بی رمقی خودش بیماری نیست، بلکه نشانه ای از مسائل دیگر است. برخی شرایط می توانند به ایجاد بی رمقی کمک کنند. افراد افسرده معمولاً این تجربه را دارند که علاقه خود را نسبت به فعالیت هایی که از آنها لذت می بردند را از دست می دهند، و ممکن است با سطح انرژی خود دچار مشکل شوند.
بسیاری از افراد افسرده بیشتر روز را می خوابند و احساس می کنند حتی قادر به مواجه با فعالیت های روزانه نیستند. مصرف برخی از داروها می تواند سبب پایین آمدن سطح انرژی شود و از سوی دیگر ترک برخی از مواد شیمیایی همچون مواد مخدر می تواند سبب بی رمقی در برخی از افراد گردد. Narcolepsy یا حمله خواب نیز که نوعی اختلال خواب می باشد، می توان سبب “بی رمقی” گردد.
بی رمقی ممکن است در اثر بیماری جسمانی باشد. افرادی که به نارسایی های قلبی و بویزه کسانی که دچار سندروم حاد کرونر می باشند ممکن است بی رمقی را تجربه کنند. کم کاری تیزوئید نیز عامل دیگری است که می تواند سبب بی رمقی شود. و این کم کاری هنگامی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. همچنین سندروم خستگی مزمن و کم خونی نیز ممکن است سبب بی رمقی شوند.

چگونه بی رمقی را درمان کنیم؟
از آنجائیکه بی رمقی خود یک نشانه است، بهتر است در ابتدا توسط پزشک معاینه و آزمایش خون انجام شود.
تغییر سبک زندگی و مصرف و یا عدم مصرف برخی داروها ممکن است به بی رمقی کمک کند. حتی گاهی پزشکان برای بالا بردن سطح انرژی بیماران ممکن است داروهای محرک تجویز کنند.

۱- مصرف منیزیم بیشتر
منیزیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که ما این روزها واقعا از کمبود آن رنج می‌بریم. بدن به خودی خود منیزیم تولید نمی‌کند و دریافت این ماده‌ی مغذیِ ضروری به خودمان بستگی دارد. مشکل این است که این روزها، بسیاری از رژیم‌های غذایی فاقد غذاهای سالم هستند. منیزیم، کوفاکتورِ ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است که طیف وسیعی از واکنش‌های بیوشیمیایی را تنظیم می‌کند. هر چیزی از عملکرد ماهیچه و اعصاب گرفته تا سنتز پروتئین و تولید انرژی، به منیزیم نیاز دارد. بهترین راهِ دریافت منیزیم، خوردن غذاهای حاوی منیزیم به جای قرص‌های مکمل است. سبزیجات پربرگ به رنگ سبز تیره، آجیل، غلات کامل و موز، همگی سرشار از منیزیم هستند.

۲-مصرف اسفناج در برنامه غذایی
اسفناج سرشار از آهن است می‌تواند به بالا بردن شمار سلول‌های قرمز کمک کند، بنابراین انرژی شما را بیشتر می‌کند و سلاحی برای مبارزه با کم‌خونی است. اسفناج از منیزیم هم غنی است و ۱ فنجان آن حاوی ۳۹ درصد از میزان مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه‌ است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که اسفناج حتی می‌تواند عملکرد ماهیچه‌ها را در طول ورزش، بهبود ببخشد.

۳- چرت زدن بین روز
چرت زدن در وسط روز یک فرصت استثنایی برای تجدید قواست و وقت گذاشتن برای این کار، یک سرمایه‌گذاری باارزش برای سلامتی است. چرت زدن، خستگی را کم، ذهن را تیز و خلق و خو را بهتر می‌کند. اما وقتی حرف از چرت زدن به عنوان درمان بی حالی و کسالت به میان می‌آید، به یک شمشیر دو لبه تبدیل می‌شود. حتما تا به حال چرت‌های طولانی وسط روز را در خانه تجربه کرده‌اید که قرار بود چرتی باشند و شما را سرحال کنند، اما به دو، سه ساعت کشیده‌ شده‌اند و شما را گیج‌تر و بی‌رمق‌تر از قبل کرده‌‌اند.

۴- رژیم غذایی مناسب

برای اینکه به خواب آلودگی و کسالت نیمروز دچار نشوید، اولین اقدام صرف صبحانه ای با کیفیت بالاست. اکثر آدم ها در این مورد برای بچه ها موعظه و سخنرانی می کنند اما خودشان رعایت نمی کنند.

مقدار انرژی دریافتی در صبحانه برای خانم ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری و در آقایان حدود ۵۰۰ کالری است. برای صبحانه این منوها پیشنهاد می شود:
۱ -غذاهایی که از غلات (گندم، جو و..) تهیه شده و با شیر مصرف می شوند که البته شیر باید کم چرب باشد.
۲ – نان سبوس دار ، کره بادام زمینی و موز
۳ – کلوچه خانگی، املت، نان و پنیر کم چرب
۴ – یک لیوان آبمیوه یا یک عدد میوه تازه هم پیشنهاد خوبی است.

۵- فعالیت ورزشی منظم

فعالیت حرکتی منظم مثلاً سه روز در هفته، هر بار ۲۰ دقیقه پیاده روی باعث افزایش کیفیت زندگی و پیش گیری از ابتلا به انواع بیماری ها می شود.

۶- ازدواج

ازدواج به موقع و داشتن روابط زناشویی سالم و متعادل باعث افزایش نشاط و شادابی می شود و بالا رفتن سن ازدواج و افراط وتفریط در رابطه جنسی موجب کسالت و افسردگی می شود.

۷- حمام کنید

حمام کنید ، بعد از شنا کردن در دریا احساس جوانی می کنید. برای این که احساس طراوت را در روزها و شب های پاییزی پیدا کنید کافی است یک فنجان نمک داخل وان حمام بریزید و آن را با آب گرم پر کنید. با شمع های معطری که در کنار وان می گذارید، آرامش خاصی پیدا می کنید.

۸- معطر باشید

بووهای شادی آفرین رفع کسالت و بی حالی می کنند .بعضی از بوها برای تغییر احساس انسان شناخته شده اند. گل رز، بابونه، شمعدانی معطر، لیمو و بالنگ از جمله این بوها هستند. این بوها را به عنوان خوشبوکننده و معطرکننده هوا و فضا مورد استفاده قرار دهید.

مترجم: محمد راضی مرادی

مطالب مرتبط:


یک دیدگاه بگذارید


عکس ها

فیلم ها