اخبار کار | آتیه کار » قدم به قدم، ثبت شرکت و اقامت آلمان

اخبار کار | آتیه کار

اقتصاد ، فرهنگ ، کار ، اشتغال ، کارآفرینی و فرهنگ کار

مهاجرت

قدم به قدم، ثبت شرکت و اقامت آلمان

قدم به قدم، ثبت شرکت و اقامت آلمان

اول از همه اینکه اگه فقط برای مهاجرت و دریافت اقامت یک کشور جهان اول قصد ثبت شرکت در آلمان رو دارید، باید بگم که شما یکی از گرانترین و سخت‌ترین مسیرها را انتخاب کردید. چرا؟

۱- شما در حدود ۲۰،۰۰۰ یورو خرج وکیل، خرجهای اداری و هزینه های دیده نشده در ابتدا خواهید کرد.
۲- در حدود ماهی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو شما بیشتر از یک فرد دارای اقامت عادی، بدلیل اینکه کارفرما هستید، هزینه ماهیانه خواهید داشت.
۳- شما ظرف ۳ سال نخست حداقل باید حدود ۲۵۰،۰۰۰ یورو چرخش مالی داشته باشید تا اعداد و ارقام قابل قبولی بتوانید برای تمدید اقامتتان ارائه کنید. (بعدا با جزئیات براتون توضیح میدم).

خوب پس زمانی وارد این برنامه مهاجرت بشید که واقعا برنامه‌ای برای ایجاد یک کسب و کار دارید و میتونید درآمد یورویی داشته باشید، من فکر میکنم برای داشتن یک زندگی کاملا متوسط شما به ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در ماه درآمد خالص، بنا به تعداد اعضا خانواده و سبک زندگیتون نیاز دارید. این هزینه شامل موارد زیر میشه:

۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در ماه بابت اجاره.
۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو درماه بابت خودرو.
۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه بابت انواع بیمه های شخصی و خودرو و ….
۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو بابت مخارج زندگی.
۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو درماه بابت مالیات و هزینه‌های قانونی و ….

اگه مزیتهای یک کشور پیشرفته مثل آلمان برای زندگی و صد البته شروع و یا توسعه یک کسب و کار باعث شده تصمیم بگیرید وارد این پروسه بشید که خیلی هم خوب، ولی اگه فقط هدفتون مهاجرته باید بگم که انتخاب خوبی نکردید.

گام اول: تهیه کانسپت

وقتی که شهر مورد نظرتون رو انتخاب کردید، اولین کار نوشتن یک کانسپت از کاری که قراره انجام بدید هست.
نوشتن کانسپت کار عجیبی نیست و برای من و شما که سالی چندین بیزینس پلن با کام فار و … برای کسب و کار خودمون مینویسیم خیلی ساده است. فقط نکته مهم اینه که اعداد عجیب و غریب ننویسید که اتاق بازرگانی شهر بگه طرف حالیش نیست، یا انقدر زیاد باشه که از پسش برنیاین و یا انقدر کم‌‌باشه که جذاب نباشه برای اتاق. و‌یا اصلا ربطی به شهر نداشته باشه.

این کانسپت در حد ۱۰ تا ۲۰ صفحه و بهتره که شامل این موارد باشه:

الف- بخش اول – وضعیت موجود:
۱- شرح مختصری از خودتون و بیزینس فعلی که تو‌ ایران دارید.
۲- معرفی محصولات و خدمات فعلی.
۳- یک جدول از بالانس مالی ۵ سال گذشتتون.
۴- معرفی مشتریان بزرگ و مخصوصا طرفهای تجاری آلمانی و یا اروپاییتون.

ب- بخش دوم – معرفی طرح:
۱- معرفی کسب‌ و کار و ایده ای که میخواهید تو‌آلمان راه بندازید.
۲- فهرست محصولات و یا خدمات قابل ارائه
۳- معرفی مشتریان بالقوه
۴- معرفی رقبا و شرکا تجاری
۵- معرفی نقاط قوت، ضعف، تهدید و‌فرصت

ج- بخش سوم – اعداد و‌ارقام:
۱- پیش بینی حجم فروش و‌ سود ۳ ساله (اگه ۵ ساله بتونید بدید که چه بهتر)
۲- پیش بینی میزان اشتغال‌زایی که میتونید انجام بدید.
۶- پیش بینی صادرات و‌ واردات

د- بخش چهارم – ضمیمه ها
۱- کاتالوگها
۲- استانداردها، گواهی نامه ها، مجوز ها
۳- سوابق کار با طرفهای اروپایی (درصورت وجود)

نکته:
۱- شما کانسپت رو به زبان فارسی بنویسید و ‌بعد ترجمه کنید به آلمانی.
۲- اگه وکیل دارید، یادتون باشه کانسپت رو شما باید بنویسید و‌نه وکیلتون، چون نه اون از کار شما سر‌ در میاره و‌نه بعدا شما میتونید به چیزی که اون نوشته برسید، شما چهارچوب کانسپت رو بنویسید و‌ بعد بدید وکیلتون مرتبش کنه.
۳- اینجا همه‌چیز بر‌مبنای اعتماده، پس ‌حتی اگه بگید با زودپز‌ میخوام انرژی هسته ای آزاد کنم، میگن چه خوب و‌خوش آمدی، ولی خدا میدونه بعدش اگه نتونستید چی‌ میشه، حداقل احتمالا تمدید اقامتتون به مشکل بر بخوره، چون مجبورید بگید بررسی‌کردم دیدم اتم‌ نمیشه ولی نخود لوبیا میشه، بپزم براتون؟! 😂

گام دوم: مراجعه به اتاق بازرگانی شهر

بعد آماده کردن کانسپت، باید یک وقت از اتاق بازرگانی شهر موردنظرتون بگیرید و در زمان مشخص شده به اونجا مراجعه کنید و‌ از طرح‌ پیشنهادیتون دفاع کنید. تو این مرحله پیشنهاد میکنم حتما از مشاور و یا وکیل استفاده کنید (بعدا در مورد نقش مشاور و وکلیل و‌ هزینه هاشون و نکاتی که در مورد انتخابشون باید بهش دقت کنید، براتون مینویسم)

بعد از تایید اولیه اتاق بازرگانی شهر ,از سفارت وقت میگیرید (با عنوان اقامت بالای ۹۰ روز و جهت موارد به غیر از پیوستن به خانواده)
معمولا بین ۳ تا ۵ ماه طول میکشه که نوبت شما بشه، برای همین پیشنهاد میکنم اولین کاری که میکنید، گرفتن وقت از سایت سفارت باشه (تو‌‌ وارد کردن اطلاعاتتون خیلی دقت کنید، کافیه جای نام و ‌نام خانوادگی اشتباه باشه و یا حرف اول شماره پاسپورتتون نزنید، روز مصاحبه داخل راهتون نمیدن!)
روز مصاحبه اصل این مدارک به همراه ترجمه و یک کپی از ترجمه باید همراهتون باشه:
-پاسپورت
-فرم درخواست ویزا
-پرینت گردش ۶ ماه بانکی شرکتتون
-گواهی موجودی (به نظرم حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ هزار یورو بنا به کانسپتتون گواهی بگیرید)
-کانسپت تجاری که نوشتید
-مدارک ازدواج
-سند خونه
-مدارک ثبت شرکت
-عکس
-بیمه مسافرتی ۶ماهه
-نامه اتاق
-لیست بیمه کارکنان
-مبلغ ۸۰ یورو اسکناس

روز مصاحبه در سفارت، آفیسر از شما پاسپورت، عکس و گواهی های بانکی و ترجمه و کپی ترجمه مدارک‌ رو بصورت ۲دسته جداگانه دریافت میکنه و از شما سوالاتی درباره موضوع کسب و کاری که قصد دارید راه بندازید میپرسه، امکان هم داره اصل مدارک دیگرو‌ بخواد ببینه. بعد از شما میخواد به آلمانی هدفتون رو توضیح بدید، که اگه آلمانی بلد نبودید اشکالی نداره ولی باید به انگلیسی مسلط باشید (مدارک زبان از شما نمیخواد). بعد به شما یک برگ میده و میرید صندوق برای پرداخت وجه.
به نظر من آفیسر هیچ تصمیمی نمیگیره اونجا، فقط مدارک رو چک میکنه و شخصیت و رفتار خودتون ارزیابی میکنه و کامنت میگذاره.
بعد این مدارک به اداره امور خارجی‌های و اتاق بازرگانی شهر‌ ارسال میشه و وکیلتون باید پیگیری‌های لازم انجام بده.
حدودا بعد از ۳ تا ۴ ماه، با شما تماس میگیرند تا برای دریافت یک ویزا ۳ ماهه (کلاس D) به سفارت مراجعه کنید، شما به بخش صندوق میرید و از شما میپرسه که زمان شروع این ‌ویزا از فردا تا یک ماه دیگه، کی باشه؟
تا اینجای کار، شما بخش زیادی از کارتون انجام شده و بقیه کارهارو باید در آلمان دنبال کنید.

گام سوم: ورود به شهر

برای تکمیل مراحل ثبت شرکت و اقامت، شما باید کارهای زیر را انجام دهید:

۱- یک آدرس داشته باشید. ( در مورد آدرس و پیدا کردن خونه بعدا مفصل مینویسم)، پس شما باید حداقل یک اجاره نامه داشته باشید که توی اون هم اسم خودتون و هم‌ اسم شرکتتون قید شده باشد. همینطور باید از صاحبخونه‌تون یک فرم که توش قید شما در این آدرس حضور دارید بگیرید.

۲- هر وقت قرارداد خونه دستتون رسید، یک وقت ملاقات یا همون ترمین از نوتار یا ثبت میگیرید و به اونجا مراجعه می‌کنید (شما باید یا مسلط به زبان آلمانی باشید، یا وکیلتون و یا یک مترجم که ثبت قبولش داره با خودتون ببرید) و بعد شرکت خودتون رو رسما ثبت کنید، برای اینکار اجاره نامه، پاسپورت، شرح فعالیت و مشخصات شرکت لازم دارید، همینطور مبلغ ۷۰۰ یورو بابت حق ثبت باید به سردفتر پرداخت کنید، بعضی از سر دفترها مبلغ دادگاه هم خودشون از شما میگیرن، که ۱۵۰ یورو میشه. بعد از ۴۸ ساعت یک ایمیل برای شما ارسال میشه که توی اون ثبت شرکت و اسم مورد نظرتون تایید شده.(بعدا تو یک پست انواع شرکتها و شرایط هر کدوم و مواردی که باید تو ثبت بهش توجه کنید مینویسم).
۳- مرحله بعد اینه که شما یک نامه از بیمه بگیرید که توی اون قید شده باشه، درصورتی که شهر به شما اقامت بده، این شرکت شمارو بیمه میکنه، دلیلش هم اینه که تا شما ثبت شهر نشید، بیمه نمیتونه شمارو بیمه کنه.(در مورد بیمه هم یک پست کامل میگذارم).
۴- یک وقت هم از ولکام سنتر یا اداره خارجیها میگیرید و با پاسپورت، اجاره نامه، مدارک ثبت، نامه بیمه و نامه‌ی صاحبخونه بابت حضور و ۱۰۳ یورو به همراه مترجم محترم تشریف میبرید اونجا. بنا به بیزینس پلن‌تون و نظرکارشناسان اونجا، بین یک تا دو سال به شما اقامت میدن، (من فکر میکنم به جز موارد خاص اکثرا به همه ۲سال اقامت میدن، مخصوصا در حوزه‌هایی مثل آی‌تی).
۵- بعد تشریف میبرید بانک، در حال حاضر اشپارکاسه برای شرکت‌های ایرانی حساب باز نمیکنه و فعلا پست بانک خوب داره همکاری میکنه، توی بانک یک خانم خیلی خوشگل میاد و برای خودتون و شرکتتون ۲ تا حساب مجزا باز میکنه و شماره حساب بهتون میده، ولی برای دریافت کارتهای بانکی و پسوردها باید یک تا دو‌هفته صبر کنید. (در مورد بانک هم بعدا یک پست کامل میگذارم).
۶- بعد میرید و با بیمه قرارداد می‌بندید.( در مورد بیمه خیلی نکته وجود داره که بعدا مینویسم).
۷- الان دیگه شما خیلی خوشحال‌اید و به همه شیرینی دادید احتمالا

بعد از ۴ تا ۵ هفته هم‌‌ کارت و پسورد اقامت‌تون میاد و باید برید و‌بگیرید، یا همونجا یک نفر نماینده مشخص کنید که بره براتون بگیره.

و بعد اقدامات لازم برای اقامت خانواده‌تون رو‌ باید انجام بدید که اون‌هم بعدا براتون مینویسم.

سهند بهنام
@dotDE

مطالب مرتبط:


یک دیدگاه بگذارید


عکس ها

فیلم ها