اخبار کار | آتیه کار » دوازده روش خلاقانه برای ایجاد طوفان فکری

اخبار کار | آتیه کار

اقتصاد ، فرهنگ ، کار ، اشتغال ، کارآفرینی و فرهنگ کار

ایده

دوازده روش خلاقانه برای ایجاد طوفان فکری

دوازده روش خلاقانه برای ایجاد طوفان فکری

در طول کارآفرینی ایده‌های مختلفی به سراغ شما می‌آید. پیش از اجرا لازم است تمامی جوانب آن را بررسی کنید. یکی از روش‌های مفید و کاربردی استفاده از روش طوفان‌ فکری است. طوفان فکری می‌تواند انفرادی و یا با استفاده از افکار گروهی انجام گیرد. طوفان فکری علاوه بر بررسی همه‌جانبه‌ی ایده‌های از پیش مطرح‌شده، می‌تواند به خلق ایده‌های جدید نیز کمک بسزایی بکند.

در این مطلب به دوازده روش خلاقانه که کارآفرینان موفق در مسیر کارآفرینی از آن برای ایجاد طوفان فکری استفاده کرده‌اند و نتیجه ‌گرفته‌اند می‌پردازیم:

۱. جلسات سرپایی
ما هفته‌ای یک‌بار جلساتی برای مرور آنچه در هفته‌ی قبل انجام دادیم و مواردی که باید در هفته‌ی بعد انجام دهیم برگزار می‌کنیم. در این جلسات برای تشویق به خلاقیت بیشتر، افراد می‌توانند بنشینند، بایستند یا راه بروند. این کار به افراد کمک می‌کند که ضمن گفت‌وگو با هم ایده‌های خود را هم مطرح کنند. نشستن به افراد کمک می‌کند تا هر آن‌چه می‌خواهند و یا باید انجام شود را به زبان آورند، در حالی‌که ایستاده حرف‌زدن معمولاً به افراد اجازه می‌دهد تا با آزادی بیشتری درباره ایده‌های جدیدشان صحبت کنند.

۲. خواندن
خواندن همیشه باعث می‌شود من خلاقانه‌تر عمل کنم. به این علت که بعد از خواندن هر مطلب، باید با خود فکر کنم ببینم آیا با مطلبی که خواندم موافقم یا نه، و برای جواب خود دلیل پیدا کنم. این کار مرا مجبور می‌کند تا فرضیات خودم را مورد سوال قرار دهم و مشکلات را از زوایای دیگر بررسی و تحلیل کنم.

۳. انجام بازی‌ها و تئاترهای بداهه ( improv games )
اخیراً ما در RTC اعضای گروه اجرایی‌مان را در فلوریدا دور هم جمع کردیم تا برای چند روز در کنار هم طوفان فکری ایجاد کنند. یک جلسه‌ای برای انجام بازی‌های بداهه ترتیب دادیم. این تجربه کمک کرد تا ذهن اعضای گروه باز شود و آماده‌ی حضور در جلسات طوفان فکری شوند. این تجربه به ما نشان داد که در نتیجه‌ی خنده و نشاط آن بازی‌های بداهه خلاقیت جمع افزایش پیدا می‌کند.

۴. برگزاری جلسات تخته‌سیاه!
ما مدت‌هاست جلسات هفتگی تخته‌سیاه برگزار می‌کنیم! در ابتدای هر هفته سوالی روی تخته‌سیاهی که در دفترمان قراردارد نوشته می‌شود و همه‌ی کارمندان فرصت پاسخ‌گویی به این سوال را دارند. سپس در آخر هفته همه دور هم جمع می‌شویم و پاسخ‌ها را بررسی می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که کدام یک را اجرا کنیم.

۵. مانند مشتریان خود عمل کنید.
ما در شرکت‌مان هروقت می‌خواهیم یک جلسه‌ی طوفان فکری خلاقانه برگزار کنیم، یکی از پیش‌نیازهایمان این است که شبیه مشتریانی که از محصولاتمان استفاده می‌کنند عمل کنیم. مثلاً اگر ما در حال بازاریابی برای یک صندلی ماشین هستیم، خودمان را جای یک مادر خانه‌دار می‌گذاریم که از صبح از خانه بیرون می‌رود، فرزندش را به مدرسه می‌رساند، سری به استارباکس می‌زند و به خانه برمی‌گردد. همیشه خلاقانه‌ترین شاهکارهای ما وقتی حاصل شده که خودمان را جای مشتریانمان قراردادیم و سعی کردیم شبیه آن‌ها فکر و عمل کنیم.

۶. استراحت و قدم‌زدن کوتاه در اطراف
من به این نتیجه رسیده‌ام که وقتی مشغول دست و پنجه نرم‌کردن با چالش‌های سفت و سخت هستید، استراحت‌های کوتاه بین کار، انجام‌دادن یک کار بی‌ربط، مثلاً یک بازی گروهی، خیلی مفید است. هرگاه گروه ما استراحت‌های کوتاه همراه با خنده و نشاط جمعی انجام می‌دهد، انرژی خلاقه‌ی ما بعد از تمرکز دوباره بر روی پروژه‌ی در دست خیلی زیادتر می‌شود و احتمال اینکه ایده‌های خوبی به ذهنمان برسد بیشتر خواهدبود.

۷. استفاده از برچسب‌های دیواری بزرگ
یکی از نوآوری‌های مورد علاقه‌ی من در دهه‌ی اخیر، برچسب‌های بزرگ کاغذی است که به دیوار می‌چسبانند. موقعی که در حس و حال طوفان‌ فکری هستم، تمام دیوارهای اطرافم را با این برچسب‌های بزرگ پر می‌کنم. با استفاده از این برچسب‌های کاغذی ایده‌ها و بخش‌های پروژه‌ای که در حال انجام آن هستم را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنم و هر مرحله که وارد جزئیات کوچک‌تر می‌شوم از کاغذهای رنگی کوچک‌تر استفاده می‌کنم.

۸. با فردی هم‌رده‌ی خود گپ بزنید
بهره‌ورترین روش طوفان‌ فکری که من استفاده می‌کنم گپ‌زدن با یکی از همکاران هم‌رده‌ی خودم در اتاقی خلوت است. افراد هم‌رده می‌توانند موقع صحبت درباره‌ی یک موضوع یا مشکلی خاص، ایده‌های من را به چالش بکشند و در این حالت خلاقیت موجود در خروجی این بحث بسیار بیشتر از نتیجه‌ای است که از گفت‌وگو با چندین و چند آدم باهوش به‌دست می‌آید.

۹. خواندن صفحات انجمن‌های اینترنتی
من به خواندن افکار و نظرات مختلف مردم راجع به موضوعات مختلف علاقه‌مندم، به‌همین دلیل هر روز به سایت‌های نشانه‌گذاری اجتماعی ( Social Bookmarking )، مثل Reddit ، سر می‌زنم. من واقعاً عاشق خواندن بحث‌های پیوسته‌ای هستم که هر دو طرف موافقین و مخالفین آن سوژه، آن‌را ادامه می‌دهند. بحث‌هایی که سایر کاربران آن سایت‌ها، نه از سر احساسات که بر اساس واقعیات و اسناد و شواهد به آن‌ها رای مثبت یا منفی می‌دهند. البته شخصاً در این بحث‌ها شرکت نمی‌کنم ولی به‌طور مستمر بحث‌های اصلی روز را پیگیری می‌کنم.

۱۰. برگزاری جلسات طوفان فکری با دعوت اعضای بخش‌های مختلف شرکت
بهترین طوفان‌ فکری با حضور و همراهی افراد مختلف از بخش‌ها و با تخصص‌های مختلف حاصل می‌شود. جلسات طوفان‌ فکری ما شامل تمامی بخش‌های شرکت می‌شود؛ مهندسی، بازاریابی، مدیریت و تمامی کارآموزان. ایده‌های نو و خلاقانه از اطراف دریافت می‌شود. خلاقیت را محدود نکنید!

۱۱. دعوت از متخصصین و خلق یک فکر بکر
چند کارآفرین از بین دوستان و آشنایان و همکاران را دعوت کنید تا برای ایده‌های مختلف طوفان ‌فکری ایجاد کنید. نکته‌ی کلیدی این است که افرادی را دعوت کنید که هم با شرایط و موقعیت شما و کسب و کارتان آشنا باشند و هم جزء رقبا به حساب نیایند. یک روز را در بین سه الی پنج نفر از آنان سپری کنید و به هر یک چند ساعتی وقت دهید تا درباره‌ی موضوع مورد نظر صحبت کند. از آن گذشته، هیچ قانون خاصی وجود ندارد! تنها نکته مهم در این جلسات این است که هر عقیده و تفکر جدیدی را با آغوش باز بشنوید و البته بر روی ایده‌های خود پافشاری کنید. (این کار باعث مشخص‌شدن عیوب ایده‌هایتان می‌شود.)

۱۲. میزبان و برگزارکننده‌ی جلسات طوفان‌فکری آنلاین بشوید.
من و اعضای گروهم هر از چندی یک جلسه‌ی طوفان‌ فکری آنلاین از طریق گوگل‌هنگ‌آوت ( Google Hangout ) برگزار می‌کنیم. ما در حدود ۳۰ دقیقه درباره موضوعات از پیش‌تعیین‌شده صحبت می‌کنیم؛ راحت و آسوده از طریق وبکم‌ها و رایانه‌های خود. این یک روش عالی برای درگیرکردن اعضای گروه در تغییرات شرکت است.
@dotDE

مطالب مرتبط:


یک دیدگاه بگذارید


عکس ها

فیلم ها