نقد و بررسی ۴ فیلم کوتاه داخلی و ۵ فیلم کوتاه خارجی در فرهنگسرای سرو | پایگاه خبری آتیه کار

نقد و بررسی ۴ فیلم کوتاه داخلی و ۵ فیلم کوتاه خارجی در فرهنگسرای سرو

نقد و بررسی ۴ فیلم کوتاه داخلی و ۵ فیلم کوتاه خارجی در فرهنگسرای سرو

روز گذشته نشست نقد و بررسی ۵ فیلم کوتاه خارجی و ۴ فیلم کوتاه ایرانی در فرهنگسرای سرو برگزار گردید. دراین نشست که با حضور آقای شاه میرزایی و سرکار خانم مریم رحمانی برگزار شد . به بررسی جایگاه نقد تعاملی در فیلم سازی و بیان مشکلات تهیه فیلم کوتاه از قبیل بودجه های اندک برای ساخت اینگونه فیلم ها ، استفاده از بازیگران غیر حرفه ای جهت بازی در فیلم های کوتاه ایرانی از مباحث مطرح شده در این نشست می باشد . در آخر با دیدگاه فیلم سازان فیلم کوتاه ایرانی در مورد ساخت فیلم آشنا شدیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آتیه کار ، روز گذشته نشست نقد و بررسی ۵ فیلم کوتاه در فرهنگسرای سرو برگزار گردید . در این نشست به نقد بررسی ۵ فیلم خارجی و ۴ فیلم داخلی پرداخته شد
فیلم های خارجی عبارتند از :
۱- «رویم را بپوشان» یا Tuck Me Inبه کارگردانی آگناسیو اف. رودو ، این فیلم در سال ۲۰۱۴ جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی «فیلم‌های یک دقیقه‌ای» یا Filminute را از آن خود کرده است
۲- «در زمان حال » یا “ON TIME” کارگردان تد چانگ
۳- فیلم The black hole به کارگردانی دیاموند، این فیلم در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه جشنواره Virgin Media Short شده است.
۴- اتاق ۸ به انگلیسی Room 8 فیلمی کوتاه به نویسندگی و کارگردانی جیمز دبلیو گریفیتس ر فوریه ۲۰۱۴ این فیلم برنده بهترین فیلم کوتاه در ۶۴مین دوره جوایز آکادمی هنرهای سینمایی بریتانیا شد
۵- فیلم کوتاه “INSIDE ” در درون نویسنده و کارگردانEric ‘Giz’ Gewirtz
فیلم های داخلی عبارتند از :
۱- آسانسور ۴نفره به کارگردانی مسعود کیانی
۲- گـذرگاه به کارگردانی فریـد طهماسبـی
۳- ماریا به کارگردانی عباس اصبری
۴- یک روز با مادرم به کارگردانی زردشت افشاری
۵- نوبت بازی به کارگردانی تابان شجاع

به گزارش آتیه کار، شاه میرزایی در این نشست گفت : یکی از معزلاتی که در نمایش فیلم کوتاه در کشور وجود دارد اینست که محلی برای عرضه و اکران ندارد و بیشتر در جشنواره ها مطرح میشوند و برگزاری چنین نشست هایی سبب می شود بهتر بتوان به نقد و بررسی فیلم های کوتاه پرداخت .
همچنین افزود در زمینه نقد و جایگاه نقد در جامعه باید گفت: معمولا نقدها می بایست جنبه کمک به فعالین عرصه فیلم سازی داشته باشد و فضای تعاملی ایجاد کند تا شاهد رشد و پیشرفت در کارهای بعدی فیلم سازان جوان کشورمان باشیم .

از طرفی توصیه ایشان به فیلمسازان جوان کشورمان اینست که روحیه نقدپذیری خویش را تقویت نمایند و افزود در جامعه ما یکی از مشکلات عدیده اینست که روحیه نقدپذیری در افراد کمتر دیده می شود . البته نقدها نیز نباید یک طبقه خاص اجتماعی را نشانه بگیرد بلکه می بایست در فضای سازنده و تعاملی سبب رشد و پیشرفت فرد گردد.

خانم مریم رحمانی در شروع نشست از فیلم سازان جوان تشکر نمود و از شهامت و تدبیر این جوانان جهت ورود به عرصه فیلم سازی تقدیر و تشکر نمود سپس افزود در این نشست هدف ما نقد فیلم برای بهتر شدن کارهای فیلم سازان می باشد و با هر گونه نقد چکشی مخالف هستم سعی داریم نقدها را تعاملی بیان نماییم .
شاه میرزایی به فیلم سازان فیلم کوتاه این توصیه را نمود ، در جلسات نقد فیلم سعی نمایید نقدها را بشنوید ، دیدگاه های منتقدین را ارزیابی نمایید و در نهایت آن قسمت از نقدها که سبب بهبود کیفیت کارتان می شود را انتخاب نمایید سپس با پشت سرگذاشتن تجارب گذشته و شنیده های کنونی کار را دنبال نمایید به بیانی دیگر ” نقد را بشنوید ، از آن عبور کنید و در نهایت خودتان باشید ”

سرکار خانم میرزایی با اشاره به فرصت کوتاه این نشست فرمود ما برآنیم تا فیلم ها را از نظر فیلم نامه مورد نقد و بررسی قرار دهیم .
جهت خلق یک فیلم نامه منحصر به فرد می بایست عوامل ذیل را مورد توجه قرار دهیم
۱- ایده جذاب و سرگرم کننده
اولین عاملی که فیلم را به فیلم خوب تبدیل می کند ایده اولیه ساخت فیلم است .فیلم کوتاه آییینه ای زندگی است که سازنده به آن حس می دهد .
۲- حذف صحنه های تکراری
در ساخت فیلم کوتاه می بایست به این نکته توجه کنیم که مخاطب اصلی ما کیست ؟ تا بتوانیم از زاویه دریچه نگاه مخاطب به فیلم بنگریم . معمولا مخاطب فیلم های کوتاه قشر تحصیل کرده جامعه هستند افرادی که هوش بالایی دارند و به جزئیات فیلم توجه دارند پس لازم نیست در فیلم تکرار زیاد و متعدد داشته باشیم
۳- خالق تصاویر عالی و منحصر به فرد باشیم . از گفتگوهای زیاد بپرهیزیم
فیلم یک تصویر یا به عبارتی هنر متحرک است در فیلم بیشتر تصاویر آن در ذهن مخاطب باقی می ماند . هر فیلمی که به آن علاقمند بودید وقتی به عقب برمی گردید و بخواهید پس زمینه فکری را مرور کنید اغلب تصاویر خاصی از فیلم مجسم می کنید . کمتر صداها را بازیابی می نمایید . در فیلم کوتاه نیز تا جایی که لازم باشد از تصویر استفاده کنید و فقط جاهایی که لازم است از گفتگو استفاده نمایید .
۴- از کثرت شخصیت های اضافی بپرهیزید
در فیلم کوتاه به دلیل زمان اندک می بایست از شخصیت های کمی در آن استفاده کنیم زیرا محل شخصیت پردازی زیاد در فیلم بلند است و در ادبیات نیز در رمان ها
۵- طراحی صحنه از عوامل مهم در بالا بردن کیفیت فیلم کوتاه
توجه به طراحی صحنه و انعکاس آن در فیلم نامه از عوامل موفق نمودن یک فیلم کوتاه محسوب می شود در طراحی فیلم کوتاه به توصیف طراحی صحنه در یک سکانس بپردازید زیرا این صحنه پردازی ها در فیلم نامه به ایجاد تصویر بهتر و القا حس به مخاطب کمک می کند .

ادامه دارد ….

گردآوری و عکس : اکرم محمدزاده

مطالب مرتبط:

My title
تمامی حقوق مطالب وب سایت اختصاصی پایگاه خبری آتیه کار می باشد.

طراح سایت: سایت ستاپ Sitesetup