نكات مهم در نوشتن طرح کسب و کار | پایگاه خبری آتیه کار

نكات مهم در نوشتن طرح کسب و کار

نكات مهم در نوشتن طرح کسب و کار

معمولاً از طرح تجاری یک صفحه‌ای “One page Business Plan” برای توضیح کلی طرح تجاری و ارائه‌ی ایده‌ی اولیه‌ی استفاده می‌شود. طرح کسب و کار یک صفحه‌ای شامل عناوین زیر است:

 ۱. (Vision) چشم‌انداز:

 ایده و فعالیتتان را به‌طور خلاصه شرح دهید.

داشتن برنامه تجاری برای یک شرکت تاسیس شده حیاتی است حتی برای شرکتهایی که در مراحل مقدماتی کار هستند، زیرا:به مدیر شرکت یا فرد کارآفرین کمک می کند، روی طراحی و راه اندازی کسب و کارش تمرکز کند.یک چهارچوب منطقی که شرکت  در ۳ الی ۵ سال آینده  باید بر اساس آن عمل کند را مشخص می نماید.ابزار خوبی است برای انتقال چیزی که در ذهن شما می گذرد به همکاران، شرکا و سرمایه گذاران.

یک مقیاس برای اندازه گیری پیشرفت کار در مراحل مختلف راه اندازی کسب و کار می باشد.یک برنامه تجاری ۱ صفحه‌ای خوب با یک بار دقیق خواندن قابل فهم است. همه اطلاعات در ۶ بخش مختصر و مفید تقسیم می شوند که باید در بخش های ۱-۶ از فرم نوشته شوند. اولین مرحله توسعه یک چشم انداز خوب برای فعالیتتان می باشد که در بخش ۱ می آید. این قسمت باید تصویری از کالا یا خدمات، مشتریان و فعالیت های شرکت مورد نظر در ۳ یا ۵ سال آینده باشد. در واقع شما باید به سوال “اگر یک نفر از مریخ کسب و کار شما راببیند، چه چیزی خواهد گفت؟” پاسخ دهید.

مثالی از یک چشم‌انداز:شرکت مرجع در شهر تهران  تاسیس خواهد شد. کارمندانش در زمینه های مشاوره آموزشی، نرم افزار، تجارت الکترونیکی، بازاریابی و پشتیبانی از سایت، مشغول خواهند شد و حدود ۱۰ نفر پرسنل خواهد داشت. مرجع امکان جستجو در پایگاه داده کاملی از آموزشگاه های ایران و اطلاعات ریز زمانبندی کلاسهای آنها را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. بدلیل در دسترس و رایگان بودن و اینکه اولین سرویس در نوع خود در ایران می باشد از استقبال خوبی برخوردار خواهد شد. مشاوره های آموزشی که در این سایت بشکل On line  داده می شود کاملا رایگان هستند و مزایای زیادی نسبت به مشاوره های سنتی دارند. مرجع در جهت گسترش سرویسها و خدماتش در سراسر کشور کار خواهد کرد.

 ۲. (Mission) مأموریت: چرا این کار را شروع کرده‌اید؟

در این بخش توضیح دهید که چرا این کالا یا خدمات را تولید می کنید، یا اصلاً چرا مشتریان حاضرند کالا یا خدمات شما را بخرند؟ این بخش تعهد و مسئولیت شما را به کار نشان می‌دهد.

مثالی از یک مأموریت:مرجع سرویسهای پیشرفته اینترنتی را برای نگهداری، دسته بندی و جستجوی اطلاعات آموزشگاه های کشور طراحی و پیاده سازی می کند. بخش زیادی از این سرویسهای web-base به شکل رایگان در اختیار علاقمندان و بالاخص دانش آموزان و دانشجویان قرار می‌گیرد. آموزشگاه ها برای قرار دادن اطلاعاتشان روی سایت هزینه می‌پردازند. مهمترین خصوصیات مرجع دسترسی آسان با هزینه کم، امکان جستجو و ثبت نام On line در آموزشگاه های کشور می باشد.

 ۳. اهداف (Objectives) شما چه هستند؟

در این بخش سومین عنصر اصلی معین کردن اهداف کسب و کار است که نشان می دهند در چند سال آینده می خواهد به کجا برسد. اهداف باید به شکل مقاصد دقیق و قابل اندازه گیری نوشته شوند. در بسیاری از فعالیت های اقتصادی ، اهداف مالی و بازاریابی دو بخش اساسی هستند. اهداف شما نیز باید همه ابعاد کار شما را پوشش دهند و روی مقاصد مهم‌تر تکیه کنند.

مثالی از اهداف:افزایش میزان فروش به اندازه ۲۵٪ تا ۴۰۰ میلیون ریال تا سال ۱۳۸۴ ، ۵۰۰ میلیون ریال تا  سال ۱۳۸۵ و ۷۰۰ میلیون ریال تا سال ۱۳۸۶.

 ۴. (Strategies) استراتژی‌های اصلی

 (Strategies) استراتژی‌های اصلی که منجر به رشد فعالیت شما می‌شوند را قید نمایید. در این بخش استراتژی های کار را بیاورید. در واقع استراتژی ها جواب این سوال هستند که چه عواملی در طول زمان سبب موفقیت این فعالیت خواهند شد. استراتژی ها جهت، فلسفه، معیارها و روشهای ایجاد و اداره شرکت شما را معین می کنند. استراتژی ها باید هم به عوامل داخلی و هم عوامل خارجی که روی کارتان تاثیر گذارند، توجه داشته باشند. استراتژی های خارجی یا از فرصتهای موجود برای رشد شرکت استفاده می کنند، یا بر تهدیدهای خارجی غلبه می کنند. استراتژی های داخلی به نقاط ضعف و قوت این کار از بعد فرهنگ، توانایی های موجود، کارایی و سوددهی می پردازند.

مثالی از استراتژی‌ها: ۱- استخدام بهترین ها، دسترسی به آنها در مواقع نیاز، حفظ آنها از طریق رضایت شغلی و مشارکت در سهام.۲- نشانه گیری اهداف عالی با پروژه هایی به اندازه حداقل ۱۰۰ میلیون ریال.

 ۵. (Plans) برنامه‌های کاری خود را شرح دهید.

در این قسمت برنامه های آتی خود را بنویسید. برنامه ها و دستورالعمل ها باید معنی دار باشند و اهمیت و میزان رشد فعالیت های شما را در طول زمان نشان دهند. ایده آل این است که برنامه ها به اهداف و استراتژی ها مربوط باشند.

مثالی از برنامه‌ها:۱- شرکت در نمایشگاه بین المللی کامپیوتر در فروردین ۱۳۸۴.

۲- ساخت اولین نمونه در ۳ ماهه اول سال ۱۳۸۳.

 ۶. (Risks) ریسک‌های حیاتی این فعالیت و احتمال وقوع هر یک را ذکر نمایید.

در این قسمت ریسکهای حیاتی که می توانند بر روند پیشرفت کار تاثیرگذار باشند را بنویسید و احتمال رخ دادن هر کدام را مشخص کنید. در صورتی که برای هر کدام راه حل و برنامه ای دارید، برنامه خود را توضیح دهید. ( ۲ )

منبع وبلاگ دفترچه يادداشت http://akhbarrooz.blogfa.com/post/1208

مطالب مرتبط:

My title
تمامی حقوق مطالب وب سایت اختصاصی پایگاه خبری آتیه کار می باشد.

طراح سایت: سایت ستاپ Sitesetup